Slaapoefentherapie

 

Slaapoefentherapie

Gespeciliseerde oefentherapeuten behandelen het slaapprobleem als onderdeel van het algemeen dagelijks functioneren. Vroegtijdige hulp voorkomt veel ellende. Pubers lijden vaak onnodig lang voordat zij adequate hulp krijgen bij hun slaapprobleem. Oefentherapeuten helpen om het slaappatroon in een haalbaar en stabiel ritme te brengen. Vaste bedtijden doordeweeks en in het weekend helpen dit ritme te behouden. Er wordt o.a. gewerkt met de invloed van licht/donker, opslomen in de avond, lichaamstemperatuur, ontspanningsvaardigheden en tijdmarkers overdag.

De focus van de slaapoefentherapie Oefentherapeuten richten zich met name op gedragsmatige slaapproblemen en bioritme problematiek. Hun werkveld ligt tussen de huisarts en het slaapcentrum in. Zij hebben oog voor kwetsbaarheids-, oorzakelijke en/of in standhoudende factoren. De puber moet slaperig genoeg zijn, rustig genoeg zijn en moet het slapen ook willen. De therapie is gebaseerd op recente wetenschap (cognitieve gedragstherapie) en direct toepasbaar. Voldoende nachtrust geeft balans, verantwoordelijk gedrag en betere prestaties.

De aanpak van de slaapoefentherapeut De oefentherapeut is specialist in het bereiken van positieve gedragsverandering en is didactisch sterk.

Oefentherapeuten werken aan slaapgedrag, de duur, de kwaliteit en het tijdstip van de slaap. Zowel de invloeden van de dag als de nacht nemen we in onze 24-uurs aanpak onder de loep. Goed slapen kun je leren op verschillende manieren: Oefentherapeutisch door zelfwerkzaamheid en praktische handvatten, waardevolle adem- en ontspanningsoefeningen, loslaat-, gedachtenstop- en focusoefeningen om mentaal en fysiek tot rust te komen. Theoretisch, door inzichtgevende en educatieve gesprekken (ook met de ouders) over social media gebruik, de biologische klok, voeding, beweging, rust, ritme en regelmaat, lichaamstemperatuur en onbedoelde gewoontevorming. (psychoeducatie en slaaphygiƫne) Technisch door stimuluscontrole bij frustratie / irritatie in bed, slaaprestrictie bij teveel (uit)slapen, lichttherapie, indien nodig een aanvraag melatoninebepaling of actigrafie. Cognitieve gedragstherapie, grip op het eigen denken en handelen, assertiviteitstraining, creatieve hulpmiddelen om op tijd wakker te worden en op te staan, time management o.a. beter leren plannen, leren omgaan met terugval.

    Vragen?

    We beantwoorden ze graag. Laat hier je gegevens achter en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op. Een e-mail sturen of een bericht achterlaten met behulp van het contactformulier kan natuurlijk ook.

    Bel mij terug

      Door te klikken op 'bel mij terug' ga je akkoord met ons privacy-beleid